EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERIEE

Finalistene: Inger Vagle, Heidi Lie, Anite Kopseng, Hanne Moen Sporsheim og Karoline Nystrøm.

Elektrokvinnen: Møt finalistene

Det er ingen hemmelighet at elektrobransjen har skjev kjønnsbalanse – for å øke oppmerksomheten rundt problematikken setter vi Elektrokvinnen på kartet. Elektrokvinnen er en kåring for å løfte frem kvinnelige helter i bransjen som gjør ekstra mye for mangfoldet og inkludering innad i elektro- og energibransjen.

Torsdag 2. juni under Eliaden får vi vite hvem som blir Elektrokvinnen 2022.
Juryen fikk inn over 100 nominasjoner til Elektrokvinnen. Med så mange gode kandidater hadde juryen en tøff jobb. De kom frem til 5 finalister som du kan lese videre om lenger ned. Juryen er bestående av Loveleen Rihel Brenna (Seema), Jan Grønbech (dCompany), Frank Jaegtnes (EFO) og Ida Thorendahl (EFO). Kåringen av Elektrokvinnen vil foregå på Eliaden, Norges største fagmesse for energi- og elektrobransjen. Eliaden eies av stiftelsen Elektroforum (RIF, Nelfo, Norsk Industri, NFEA, Energi Norge og Elektroforeningen EFO).

Møt Anita Kopseng

Anita startet i Elektrobransjen i 1981 som 26-åring. Hennes første arbeidsgiver i Elektrobransjen var NEK Kabel AS. Her skulle hun bli i mange år. «NEK Kabel søkte etter selgere for kabel som de produserte i Norge. Jeg hadde da markedsutdannelse som bakgrunn, og sto mellom to jobber. Etter å være en av finalistene anbefalt gjennom ansettelsesbyrå, ble valget meg, og jobben ble min.»
Hun trivdes godt som selger i kabelbransjen, og ble svært godt mottatt. «Det var en svært mannsdominert bransje den gang, og en kvinnelig selger var heller unormalt. Utfordringen var å bli god på det tekniske, og å kunne produktene vi produserte til bunns. Dette var mitt store mål. Uansett hva du selger, så lær deg produktene.»

Etter å ha brukt mye tid på lesing, studier og kursing valgte hun å starte opp NEK-skolen for ansatte og kunder av NEK. I dag jobber hun med å designe kabler, og lage varianter av allerede eksisterende kabler. «Jeg opplever ofte at elektrokonsulenter kontakter meg for råd når det gjelder valg av kabel.  Det synes jeg er hyggelig.»

Hvorfor valgte du å jobbe i Elektrobransjen?
«Jeg valgte å jobbe i Elektrobransjen da jeg så det som en større utfordrende bransje, enn andre alternative bransjer.» Hun forteller at det å ha kjennskap til mange tusen produkter var en stor utfordring, men at det var en utfordring hun syntes var spennende. «Det at det var en mannsdominert bransje, var også en utfordring jeg syntes var spennende. Jeg hadde ingen kjennskap til bransjen fra før.»

Anita har de siste 41 årene vært ansatt i NEK. Hun har hatt mange forskjellige stillinger:
Selger, markedskoordinator for NEKs utenlandske fabrikker, daglig leder, QA-sjef, eksportsjef og produktsjef.

«Som eksportsjef har jeg drevet med sertifiseringer av kabel for NEK Kabel via DNV-GL, ABS, Bureau Veritas, og RS. I dag har NEK Kabel et av verdens bredeste spekter av godkjente kommunikasjonskabler innen skip og offshore og vi selger over hele verden.»

«Elektrobransjen henvender seg til et enormt stort marked, som gir mange muligheter for salg: Installasjon, Samferdsel, Telekom, Havbruk og Industri, samt skip og offshore.  Få andre bransjer gir så mange muligheter for å lykkes.»

Hva ønsker du å gjøre fremover for å fortsette å øke mangfoldet i bransjen?

«Personlig synes jeg at jeg har mye å utrette fremover, selv om jeg har nådd «middagshøyden». Nye produkter må lages, og opplæring må gis til de som skal ta over.»
Anita synes det er bra at det kommer flere kvinner inn i bransjen, og hun anbefaler bransjen på det sterkeste. «Elektro er en bransje som ikke blir erstattet av annen teknologi med det første. Det er også et poeng når man søker seg inn i en bransje.  Det at det er flere segmenter i bransjen, gjør at man ikke er sårbar om det blir nedgangstider i en av segmentene. Jeg stiller gjerne opp for dem som ønsker mer informasjon.»

«Man behøver ikke være topp kvalifisert for å begynne i Elektrobransjen.  Det holder å være engasjert og lærevillig og kanskje ha litt initiativ og kreativitet i tillegg. Da kan man komme langt.»


Møt Hanne Moen Sporsheim

«Jeg er oppflaska på salg og kunderådgivning i mors butikk.»
Hanne har erfaring fra bankbransjen, teknologi, salg og kunderådgivning. Hun brenner for å gjøre elektrikeren til en god kunderådgiver og skape gode kundeopplevelser.

Hvorfor valgte du å jobbe i Elektrobransjen?
 «Litt tilfeldig, jeg liker en utfordring. Muligheten til å få være med å utvikle en hel bransje innen salg og kunderådgivning var forlokkende.»
Hanne mener bransjen har mange nyttige og viktige produkter som kan hjelpe forbrukeren oppnå energiøkonomisering, økt livskvalitet og økt sikkerhet. Hun poengterer at en forutsetning for at forbrukeren skal bruke sine penger på elektrikeren, er at han/hun får presentert dette på en måte de forstår og ikke minst får opplyst hva ting koster.

«Da jeg fikk muligheten til å være med å utvikle El-verdi, et program som kan hjelpe så mange, kunne jeg ikke si nei. Gjennom programmet får jeg delt mange av mine kunnskaper og erfaring fra kunderådgivning.» Hun synes det å være med å øke kompetansen til elektrikeren er utfordrende og motiverende. «Det gjelder å skape gode holdninger, troverdighet, pålitelig – lage gode avtaler og digital bestilling – ikke Post-it lapper, men forutsigbare avtaler både for kjøper og selger.»

Hva ønsker du å gjøre fremover for å fortsette å øke mangfoldet i bransjen?
«Jeg vil fortsette å være aktiv i NELFO miljøet, fortsette med webinarer der jeg møter ledere i elektrobedrifter som ønsker å utvikle sine ansatte.»
«2021 startet vi samarbeid med Teknisk Fagskole, noe jeg anser som svært nyttig. Vi må lære kommende ledere hvordan de skal bli gode kunderådgivere, det er ikke tilstrekkelig å bare beregne og tegne, du må også kunne selge dine tjenester.»
Hannes verdier og fokus retter seg mot begge kjønn i bransjen. Hun tror at ved å fokusere mer på salg og kunderådgivning vil elektrofaget bli mer attraktivt for jentene. Hanne har utviklet E-læringskurset ABC innen salg. Kurset retter seg mot elektrikere, teknikere/ingeniører, og er med på å øke grunnkompetansen innen salg og kommunikasjon.
«Jeg tror at kompetanseheving og holdningsendringer er det som skal til for å gjøre elektrofaget mer attraktivt.»



Møt Heidi Lie

Heidi Lie er 43 år, samboer, mor til 2 og bonusmor til 3, og bosatt utenfor Bergen. Hun har fagbrev som telekommunikasjonsmontør fra Telenor, IT-utdannelse, utdannelse som elektroteknikker, Ekom og innen bærekraft og økonomi. Heidi startet som lærling i 1996, og har siden den gang lang erfaring innen flere felt i bransjen. Hun har blant annet erfaring som bas og montør, styre- og tillitsvalgserfaring, samt fartstid som leder i forskjellige verv.

«Eg er leder for Montørjentene-nettverket som i år har 10 års jubileum, der eg var initiativtager til å starte opp dette den gangen. Har hatt flere fantastiske jenter med i styrene som har bidratt på en fantastisk måte i løpet av disse 10 årene.»

Hvorfor valgte du å jobbe i Elektrobransjen?
«Grunnen til at eg havnet i elektrobransjen var veldig tilfeldig – som det ofte er for en jente som velger denne retningen i starten. Men eg hadde en venninne som gikk 2-året på Automasjon som tipset meg om elektrofaget og eg har aldri angret siden.» Hun forteller at det kanskje ikke startet med en stor interesse, men at interessen for bransjen vokste i takt med at kunnskapen og erfaringen økte. «Eg har aldri angret. Men dessverre har eg vært mye alene som jente, men har også truffet på mange kvinner i bransjen som har motivert og blitt mine forbilder.» Hun forteller videre at alt ikke har vært rosenrødt: «Eg har også dessverre truffet på en del gamle, og etter min mening, utdaterte holdninger.» Hun oppfordrer bransjen til å ta grep.

Hva ønsker du å gjøre fremover for å fortsette å øke mangfoldet i bransjen?
«Det er veldig kjekt at en har blitt lagt merke til og at det nytter å snakke ofte og høyt om mangfold. Vi i Montørjentene kommer til å fortsette den jobben vi gjør – dette er et langsiktig arbeid som tar tid, men håper flere og flere ser at det lønner seg å tenke utenfor den gamle boksen som bransjen har vært inni litt for lenge nå.» Hun fortsetter med å si at bransjen må våkne, og at de vil være der for å støtte og hjelpe. «Vi kommer gjerne ut og prater med og til de som ønsker å få gode råd og tips fra noen som veit hva vi snakker om. Vi veit at mange er usikre og her har dere en god mulighet til å få kompetanseheving fra noen som har kjent på kroppen hvordan det er være ufrivillig synlige, men som elsker faget og bransjen. Vi ønsker tydelig endring og bevisstgjøring – bransjen kan ikke være bevistløs lenger – vi må vise at vi mener alvor av alle fest-talene.»



Møt Inger Vagle

Inger tok fagbrev som elektriker i 1982, installatør i 1992, og jobbet vekselvis med enmannsbedrift fra 92, hun har jobbet i bedrift og som lærer, og samtidig studert ved siden av jobben. Nå er hun fulltid på Oslomet på yrkesfagutdanningen, og jobber for det meste med elektrodelen av utdanningen.

Hun har holdt på med forskning i løpet av årene. Inger sitter i faglig råd for elektro og datateknologi, og har også vært i arbeidsutvalget i rådet.
Inger ønsker mangfold inn i alle utdanningene, hun er fornøyd, men mener dette er en lengre kamp. Hun ønsker å Ivareta perspektivene i utdanningen. Hun forteller at lærerne har en viktig rolle i utdanninga – og at det er hennes hjertebarn. «Jeg synes det er fint når vi får til nettverk i bedrifter.» Hun mener det ikke er opp til 14-åringene å snu mangfoldet til det bedre, det er de som sitter i myndighetene som må gjøre en forskjell. Hun har jobbet med EL og IT-forbundet og Oslomet for å komme med innspill til kunnskapsministeren.

«Det er gøy å se at det skjer masse bra, og at de kommer mange flotte damer - og at unge menn er opptatt av denne problemstillingen.»

Hvorfor valgt du å jobbe i elektrobransjen?
For Inger var det tilfeldig. «Jeg var heldig og hadde valgmuligheter etter å ha gått på gymnas, på den tiden kunne alle begynne på yrkesskole når man ville, og jeg gjorde som ungdom gjorde og tok studiekompetanse, og jeg var glad i matematikk. Det var helt tilfeldig. Jeg trivdes og synes det var fantastisk. Det er veldig mange muligheter i bransjen.»

Hun mener at mange hadde hatt godt av å være fagarbeider i noen år.

«Elektriker er et ungdomsyrke - fordi man har brukt kroppen hardt i 10 år.» Inger kombinerte installatørjobben med å være lærer, noe hun mener det er en viktig faktor å ha med: nettopp at den kombinasjonen har vært med på å sørge for at kroppen ikke har blitt slitt ut. «Det er lurt at folk er i bevegelse, å kunne både skru og gjøre noe annet er kjempeviktig.»

Hva ønsker du å gjøre fremover for å fortsette å øke mangfoldet i bransjen?
«Jeg jobber for at det tilrettelegges i mitt daglige yrke. For lærerne på studiet, sørge for at de er forberedt på å gjøre en god jobb når de får et mangfold i klasserommet.»

Hun mener det er enkle grep som skal til, og hun holder gjerne foredrag når folk spør henne fordi hun synes det er et viktig budskap. Inger jobber også aktivt inn mot myndighetene: «Det å få myndighetene til å gjøre noe med mangfold og likestilling i yrkesfag. Det er ikke bra nok med Kampanjer-kampanjer-kampanjer, det hjelper ikke ... Det kommer jeg ikke til å gi meg så lenge jeg jobber med organisasjoner slik jeg gjør. Vi må få kunnskapsministeren med på laget.»

«For meg er det viktig at vi ivaretar at fagarbeideren skal være selvstendig, at de får utviklet fagområdene enda bedre enn de gjør.»


Møt Karoline Nystrøm
Karoline er fra Drammen. Hun har en datter på 11 år og er glad i å trene og drive med oppussing på fritiden. Hun har lang toppleder- og styreerfaring fra tech-selskaper i Norge og internasjonalt.
«Jeg trives når jeg har masse mennesker rundt meg som ønsker å få til noe sammen. Jeg brenner for å drive endring gjennom å sette digitalisering og bærekraft på agendaen.» I løpet av de siste årene har hun ledet Schneider Electric Norge og vært hovedstyremedlem i EFO. «Jeg har brukt utestemmen i offentligheten for å synliggjøre hvor viktig elektrobransjen er for fremtidens Norge og for å vise hvor attraktivt det er å jobbe i bransjen.»

Hvorfor valgte du å jobbe i Elektrobransjen?
«For meg er elektrobransjen en veldig attraktiv bransje som er i endring, primært drevet av teknologiutvikling. Det synes jeg er superspennende og gir en veldig variert hverdag.» Hun forteller at bransjen spiller en sentral brikke for å sikre at vi når bærekraftsmålene våre. «Det synes jeg er motiverende og veldig meningsfullt å jobbe med. Sist, men ikke minst, så liker jeg den jordnære kulturen i bransjen.»

Hva ønsker du å gjøre fremover for å fortsette å øke mangfoldet i bransjen?
«Mitt viktigste bidrag har vært og vil være fremover det å ha økte kvinneandelen til 40% i ledergruppa i Schneider, over 5 år har vi doblet selskapets samlede kvinneandel til 30%, vi har etablerte Elektra - et bransjenettverk for kvinner og fikk satt i live programmer for både de eldste og yngste arbeidstakerne hos Schneider Electric.»

Karoline forteller at flere nettverk har blitt initiert hos andre selskaper i bransjen basert på inspirasjon fra Elektra. «For signaleffekt og forpliktelse signerte jeg selskapets forpliktelse til FNs prinsipper for kvinners muligheter i arbeidslivet, og målsetningen om 50 prosent kjønnsbalanse.  Innsatsen rundt mangfold ble senest i mai 2022 anerkjent av ODA (Nordens ledende nettverk for mangfold i tech.) der Schneider Electric Norge vant «ODA Award Organization 2022» nettopp for det langsiktige og systematiske arbeid med spesielt kjønnsbalanse i en mannsdominert bransje.»

Få med deg kåringen av Elektrokvinnen 2022
Få med deg seminaret «Kjønnsbalanse og mangfold i elektrobransjen» 2. juni klokken 12.00 på Eliaden. Det er under dette seminaret vi får vite hvem som blir Elektrokvinnen 2022, og Seema, med daglig leder Lars Hjelseth i spissen, kommer for å presentere potensialstudiet om mangfold som de har gjennomført for Elektroforum. Det blir også besøk av Jonas Hennie-Normann fra Schneider Electric, som vil fortelle om hvordan de setter mangfold og kjønnsbalanse på sin agenda. Les hele agendaen for seminaret her.

Siste nyheter

Bli medlem i EFO
Bli medlem
Design og utvikling av M51 Marketing