EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERIEE

EFOs årsrapport for 2023

Kjære medlem,

2023 har vært et innholdsrikt år for elektrobransjen og EFO. Noen av høydepunktene har vært å få treffe dere på medlemsmøter, en vellykket deltakelse under Arendalsuka der flere av dere deltok, og flere faglig gode frokostmøter. Det siste året har også vært preget av inspirerende besøk hos våre med medlemmer gjennom månedens EFOmedlem.

Gjennom 2023 har vi opplevd en betydelig vekst i medlemsbasen, og har hatt gleden av å ønske 18 nye medlemmer velkommen til vårt felleskap. Med dette teller vi 185 medlemsbedrifter ved utgangen av året. Vi deler også gleden over å ha utvidet teamet vårt. Almin Dacic kom inn som service- og supportmedarbeider og Kristin Viko Gaupset som prosjektkoordinator. I tillegg fungerer Linn Kise som vikar for vår kommunikasjonsrådgiver, Thea Müller Andersen, som for tiden er i mamma-permisjon.

Energieffektivisering har også stått sentralt i vårt arbeid, og mot slutten av året kom det flere gledelige nyheter. Regjeringen presenterte en handlingsplan for energieffektivisering. Dette var et viktig steg i riktig retning, selv om den ikke når våre høyeste ambisjoner. Budsjettforliket med SV har også resultert i en historisk satsing på energieffektivitet gjennom økte midler til Enova – en seier EFO har kjempet for i mange år.

Digitalisering og EFObasen har som alltid spilt en viktig rolle. Vi ledet det regjeringsutnevnte Samordningsrådet for digitalisering som leverte sin rapport i november. Standardisering av produktdatamaler (PDTer) har skutt fart gjennom vårt engasjement i PDT Norge. Det var derfor med stolthet at vii 2023 i samarbeid med PDT Norge kunne lansere verdens første bransje PDTer for kabel og belysning. EFObasen markerte seg også som den første produktdatabasen som tar i bruk publiserte bransje PDTer og har nå tilgjengelige PDSer (produktdatablad) for både kabel og belysning.

Det er også på sin plass å si tusen takk alle tillitsvalgte som engasjerer seg i våre styrer og faggrupper. Dere har igjen gjort en enestående jobb og er helt avgjørende for det vi sammen får til! Sammen går vi inn i et spennende 2024.

Hilsen fra

Frank Jaegtnes, administrerende direktør, Elektroforeingen EFO

Les mer fra årsrapporten ved å laste ned PDF-filen som ligger vedlagt.

Siste nyheter

Bli medlem i EFO