EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERIEE

Hege Amundsen Elvestad, adm.dir. i Berggård Amundsen.

Møt EFOmedlem: Berggård Amundsen

Berggård Amundsen er månedens EFOmedlem, og vi har tatt en prat med deres adm.dir. Hege Amundsen Elvestad, markedsdirektør Hans Ketil Andresen, og leder for kommunikasjon og markedsføring, Janicke Bråthe.
Berggård Amundsen er en selvstendig, norsk, familieeid elektrogrossist, og nærmer seg hele 80 år i bransjen. Deres visjon er: Verdiskaping for fremtidige generasjoner. Elektrogrossisten har vært en pioner i Norge med blant annet sine døgnåpne servicesentre landet rundt som gjør hverdagen enklere for kundene deres. Berggård Amundsen slår et slag for innovasjon, utvikling og bærekraft i elektrobransjen.

En rik historie

Berggård Amundsen blir 80 år i 2026, så historien deres er lang. Alt begynte med en mann med interesse for entreprenørskap og handel.

- Det var min farfar som startet selskapet for 76 år siden, fortalte Hege, og fortsatte: Han var Gründer med stor «G».

Historien startet i 1946, da Sverre Berggård Amundsen etablerte en handels- og agenturvirksomhet i Oslo. Det er en historie om det å tørre å ta sjanser, og gripe muligheter som byr seg underveis. Siden 1946 har selskapet blant annet etablert Elgros, som var den første uavhengige grossistgruppen i Norge, sammen med fem andre grossistbedrifter. De åpnet sin første avdeling i Nord-Norge i Narvik i 1977, og stiftet elektrikerkjeden Norgeseliten mot slutten av 90-tallet.

- Når vi forteller om selskapet, og sier at vi er et familieeid selskap, så sier vi det med stolthet. For oss betyr det langsiktighet. Det betyr å investere.

I dag har Berggård Amundsen rundt 240 ansatte, og omsetter for 2,5 milliarder norske kroner. Administrerende direktør Hege er tredje generasjon til å lede selskapet og klar på at det er viktig med en fremtidsrettet holdning:

- Som eiere har vi dette selskapet til låns. Så det å levere det til neste generasjon med større verdi, det er det vi skal gjøre. I praksis betyr det at vi må re-investere, så en stor del av resultatet vårt går tilbake til bedriften. Vi må investere i utvikling, slik at vi kan forbedre oss. Vi har en sterk utviklingskultur i selskapet vårt. I tillegg må vi investere i innovasjon, og tørre å tenke litt annerledes. Vi må ha evnen til å fornye oss.

I år har også Berggård Amundsen blitt Great Place to Work-sertifisert for sjette året på rad, og havnet på en 4. plass i rangeringen over SMB-er i Norge.

- Vi jobber mye med å utvikle oss, og ser på områder vi kan forbedre. Inkludering og samarbeid er viktig for oss. Hos oss skal det være en flat struktur.

Bevisst Elektrogrossist

I 2019 ble sentrallageret og hovedkontoret flyttet til et spesialtilpasset og mer miljøvennlig bygg på Langhus i Oslo. Her har de blant annet 2000 kvadratmeter med solcellepaneler på taket, som sørger for rundt 1/3 av årlig energiforbruk i bygget. I tillegg tilbyr de elbillading for sine ansatte, med 40 ladeplasser på området. Holdningene til bærekraft har vært med fra den spede begynnelsen:

- Å være bevisst har alltid vært en del av Berggård Amundsen. BA ble jo etablert i etterkrigstiden, hvor det var stor materialmangel. Et av de første salgene farfar gjorde, var å re-selge kabler fra det tyske skipet Tirpitz. Resirkulering og sirkulærøkonomi har vært med helt fra starten av, og den måten å tenke på gjelder fortsatt, fortalte Hege.

På nettsidene kan du lese mer om hvordan selskapet jobber for å være en bevisst elektrogrossist.

Berggård Amundsen ønsker ikke bare å være med på det grønne skiftet og elektrifiseringen av Norge, de skal også drive utvikling. Derfor er de tidlig ute med å prøve nye ting, og går foran som en tøff, fremtidsrettet aktør.  

Blå måned

Berggård Amundsen har et initiativ som skal løfte frem lokale lag, organisasjoner og prosjekter som trenger litt hjelp på stedene rundt servicesentrene sine. Derfor har de skapt «Blå måned», som skal være en måte å gi tilbake til lokalmiljøet på. Alle kunder, leverandører, og medarbeidere har mulighet til å foreslå en lokal hjertesak, som støttes med elektromateriell og gjerne elektrikertjenester i samarbeid med kunde.

- Med «Blå måned» gir vi bevisst tilbake til lokalsamfunnene. Vi støtter prosjekter, lag, organisasjoner o.l., som f.eks. har et behov for oppgradering, energieffektivisering og den type ting. Ofte er det kundene våre som har foreslått de forskjellige formålene.

I år har de blant annet gitt støtte til nye lys i hallen til Narvik Tennisklubb (samarbeid med Narvik El.), de har sørget for materiell til etalering av strøm i anlegget til Norsk motorklubb Sør-Gudbrandsdalen (Samarbeid med Eltera Lillehammer), og sørget for belysning av felles lekeplass midt i Bleik (Samarbeid med Elektro installasjon AS). Mer om Blå måned finner du på hjemmesidene til Berggård Amundsen.

Bildet viser AutoStore-systemet hos Berggård Amundsen på Langhus.

Tenker fremover

Berggård Amundsen tenker fremover, og er blant annet en av de første i Norge med døgnåpne servicesentre.  

På alle Berggård Amundsens Servicesentre kan man handle med mobilen. Ved hjelp av en app kan kundene handle det de trenger og avslutte handelen helt selvbetjent. For kunder som tegner en avtale om tjenesten, har de så langt tilgang til de fleste BA Servicesentre 24/7, dette betyr at kunden får mer fleksibilitet på når de kan handle. Dette er en relativt ny måte å handle på, og ble realisert fordi en av lederne på Oslo-kontoret hadde fulgt med på hva som foregikk i USA på Retail-fronten. Dette ønsket selskapet å teste ut, og siden har de sørget for 18 døgnåpne servicesentre over hele landet.

- Dette gir mulighet til kunden. De kan påta seg større serviceoppgaver med et stort servicelager tilgjengelig 24 timer i døgnet. Vi har fått utrolig god tilbakemelding fra kundene våre om akkurat dette, fortalte Hans Ketil Andresen, markedsdirektør hos Berggård Amundsen.


EFO ønsker å takke Berggård Amundsen for samtalen. En stor takk til Hege Amundsen Elvestad, Hans Ketil Andresen og Janicke Bråthe fra Berggård Amundsen som stilte opp til intervju.

Vi ønsker å formidle våre medlemmers historier. Holder bedriften din på med noe spennende, eller har dere en historie dere ønsker å fortelle? Ta kontakt med thea@efo.no

Siste nyheter

Bli medlem i EFO
Bli medlem
Design og utvikling av M51 Marketing