EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERIEE

f.v: Hanna Wird, Head of Marketing & Product, og Torbjørn Blomsnes, Business Unit Manager, Nexans.

Møt månedens EFOmedlem: Nexans Norge

I mars var EFO på besøk hos Nexans Norway AS på Langhus. Her intervjuet vi Hanna Wird, Head of Marketing & Product, og Torbjørn Blomsnes, Business Unit Manager i Nexans Norway AS. “Nexans har eksistert siden 1915, og har skiftet navn flere ganger”, fortalte Blomsnes. Nexans leverer kraft- og kommunikasjonskabler, og har kunder som blant annet Smøla Vindpark og Stranda energi. I dag har Nexans 1650 medarbeidere i Norge og 3 norske produksjonsanlegg: ett i Halden, ett på Langhus og ett på Rognan. (Globalt, har Nexans 25 000 ansatte og hovedkontor i Paris). Les mer om Nexans i mars-utgaven av månedens EFO-medlem.  

Historien

Da Nexans først ble opprettet i 1915, gikk de under navnet «Skandinaviske Kabel- og Gummifabriker A/S». Mellom 1933 og 1987 var selskapet eid av amerikanske ITT og bar navnet Standard Telefon og Kabelfabrikk -STK. I 1987 overtok Alcatel en større eierandel, og selskapet byttet navn til Alcatel STK AS. Det var Alcatel som i 2000 valgte å skille ut kabelvirksomheten sin i et eget selskap, og dette selskapet fikk navnet Nexans. «Vi har alltid hatt en sterk industriell tilstedeværelse i Norge», fortalte Blomsnes.

I dag har Nexans vært børsnotert i Paris i 22 år, og er en stor aktør i det norske markedet.

«I vår forretningsenhet som er konsentrert rundt Langhusfabrikken er det spesielt tre hovedområder vi satser stort på. Det er Building (Grossistmarkedet), E-verk og telekomoperatører», fortalte Blomsnes.  

Nexans har hatt et tydelig lokalt fotavtrykk i Norge siden begynnelsen, og elektrifisering har alltid vært en bærebjelke for selskapet: «I 1915, da industribyggere etablerte selskapet, var det for å elektrifisere Norge.  Elektrifisering har alltid vært en sentral del av vår historie», fortalte Blomsnes.  

Nexans har skrevet flere artikler om elektrifisering, og du kan lese flere av dem på Nexans hjemmesider.



Satsningsområder

Hos Nexans satses det på flere områder som for eksempel bærekraft (se lenger ned), digitalisering og innovasjon innen elektrifisering. Men for dem er der et par ting som er viktigere enn alt annet og det er sikkerhet og kvalitet både i produktene, produksjonen, leveransene, og kundeopplevelsen.

«Vårt fokus er på den helt bevisste og bestemte porteføljen vår. Målet vårt er ikke å være billigst eller til stede i alle nisjer, der er det andre som er bedre enn oss. Det vi leverer, om det er snakk om produkt eller service, skal være av høy kvalitet, brukervennlig og skape verdi både for kundene og for oss» fortalte Blomsnes. «Vi tilbyr også skreddersydde løsninger, som for eksempel kundtilpassede kabellengder eller snudde kabel- og fiberrørskombinasjoner; vi gjør vårt aller-beste for å skape merverdi for kundene våre,» fortalte Wird.

“På Langhusfabrikken produserer vi en stor andel av de kablene som kjøpes hos norske elektrogrossister: Her har vi flere ti nasjonaliteter representerte og jobber bevisst med arbeidsmiljø, mangfold og inkludering” . Bilde: Nexans Norway.  

Nyhet fra Nexans – IFSI EASY, den nye generasjonen kraftkabler

Under besøket vårt hos Nexans ble vi vist noen introduksjonsfilmer. Her fikk vi blant annet se lanseringsfilmen for deres nye kraftkabel, IFSI EASY. Dette er en helt ny halogenfri kabel, som både er lett å bøye og jobbe med, med rivetråd for enklere avmantling, og som skal bidra til et tryggere arbeidsmiljø. Kabelen ble utviklet etter forespørsel fra og i samarbeid med kunder som er opptatt av en letthåndterlig og halogenfri kabel. «IFSI EASY-kabelen er ment for alle installasjoner der det er behov for en robust 1kV-kabel, og passer spesielt bra til trange områder der en lettbøyd kabel forenkler jobben betydelig fortalte Blomsnes. Kabelen er også merket med Lifemark™, som er et gjenvinningsmerke som skal være med på å forenkle resirkulering. Se IFSI EASY-filmen her.

«Vi er her for å gjøre installatørenes hverdag enklere, så da de ønsket en mer håndterlig strømkabel, var det opplagt for oss å reise hjem til laboratoriet på Nexans og starte produktutviklingen.» Forteller Aron Andersson, produktsjef i Nexans Sverige, i nyhetsrommet på nexans.no.

Bildet viser en gutt som demonstrerer hvor bøyelig IFSI EASY kraftkabler er. Bildet fra Nexans sine nettsider.

Bærekraft hos Nexans

«Bærekraft er en sentral del av Nexans’ forretningsstrategi.  Vi er veldig stolte over å ha fått toppkarakteren “Ecovadis Platinum” for bærekraftsarbeidet vårt tre år på rad”, sa Blomsnes. Nexans globale klimamål er vitenskapelig forankret (science based targets) og lokalt har Langhus-fabrikken bestemt seg for å bidra til karbonnøytralitet i 2026.  

“Vi fokuserer på å utvikle produkter og løsninger som både har fremtidsrettede materialer og lang levetid, slik at våre kunder er best mulig rustet til å møte de krav som sluttbrukere, myndigheter og finansinstitusjoner nå begynner å stille» la Wird til.

«Elektrifisering er helt nødvendig for å nå klimamålene til EU og Norge, og bærekraft er noe alle nå er opptatt av. Her mener jeg vi har et fortrinn ved at vi ligger i Norge, med en god energimiks, kort avstand til kundene, høyt fokus på etikk, sikkerhet og gode arbeidsforhold» sa Wird, og fortsatte «med våre ulike kabelløsninger for elektrifisering av distriktene, industri, ladeinfrastruktur, vind- og solenergi, spiller vi en nøkkelrolle i det grønne skiftet. Nettopp derfor er det viktig for oss å sikre at våre løsninger er bærekraftige

En av løsningene Nexans jobber med i dag, er retur av kabeltromler. «Vi tilbyr returmuligheter for våre NX-tromler. Disse tromlene kan returneres både med og uten kabelrester», fortalte Blomsnes. Med trommelretur sørger Nexans for gjenbruk av tromlene og at kabelrestene blir gjenvunnet på riktig vis. Dette påvirker også kundene, og returordningen for NX-tromler vil ha en positiv virking på Nexans kunder, både økonomisk og miljømessig.  

Nexans spiller en viktig rolle i elektrifiseringen av Norge. En stor takk til Hanna Wird, Torbjørn Blomsnes, og til Nexans Norge for at EFO fikk komme på besøk.

Vi ønsker å formidle våre medlemmers historier. Holder bedriften din på med noe spennende, eller har dere en historie dere ønsker å fortelle? Ta kontakt med Thea@efo.no

f.v Hanna Wird, Torbjørn Blomsnes, Frank Jaegtnes, Jan Erik Nilsen og Phillip Tran.

Bilde: Nexans Norway. “På Nexans kjører trukkene på bio-brensel: en av flere aktiviteter Nexans har inført for å nå deres klima mål”
Bilde Nexans Norway. “En stor del av Nexans NX-tromler gjenbrukes over 7 ganger”

Siste nyheter

Bli medlem i EFO
Bli medlem
Design og utvikling av M51 Marketing