EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERIEE
Nils Klippenberg, administrerende direktør i Siemens AS smiler til kamera

Bilde: Nils Klippenberg, administrerende direktør i Siemens AS. Foto: Siemens

Møt månedens EFOmedlem: Siemens AS

Tidligere i oktober satte EFO seg ned for en prat med Nils Klippenberg, administrerende direktør i Siemens AS, og denne månedens EFO-medlem. Siemens er et globalt teknologiselskap som opererer i Norge gjennom Siemens AS, en del av Siemens AG. Med sitt hovedkontor i Oslo og en imponerende tilstedeværelse i hele Norge, er selskapet en nøkkelaktør innen elektrifisering, automatisering og digitalisering i landet. Lær mer om Siemens og deres pågående prosjekter og initiativer i denne månedens utgave av månedens EFO-medlem.

Fra Telegraflinjer til Grønn Energi

Siemens AG er et ledende globalt teknologiselskap med dype røtter og en imponerende historie som strekker seg over 176 år. Siemens AG ble grunnlagt i 1847 av Werner von Siemens i Berlin, Tyskland, og selskapets opprinnelse ligger i von Siemens' ambisiøse mål om å etablere en telegraflinje som skulle gjøre det mulig med direkte kommunikasjon mellom London og India. Siden den tid har selskapet vokst til å bli et av verdens mest innflytelsesrike teknologiselskaper, med over 330 000 ansatte og en årlig omsetning på rundt 100 milliarder euro.

Siemens AS ble etablert som et eget selskap i Norge i 1962, men selskapet har dypere røtter i landet som strekker seg tilbake til 1898. I år feirer Siemens i Norge sitt 125-årsjubileum som et globalt teknologiselskap, og den lange historien har satt sitt preg på deres betydelige innflytelse og lederskap i Norge. - I de tidlige årene var fokuset på elektrifisering og vannkraft. Senere involverte vi oss i gruvedrift og elektrokjemi, noe som i dag tilsvarer prosessindustrien. Gjennom hele denne perioden har det vedvarende hovedfokuset vært på elektrifisering og automatisering, forteller Nils Klippenberg, administrerende direktør i Siemens AS. Du kan lese mer om Siemens sin historie i Norge her.

Frank Jaegtnes, administrerende direktør i Elektroforeningen, med Nils Klippenberg, administrerende direktør i Siemens AS og Tore Bakke, administrerende direktør i Bravida, under feiringen av Siemens AS sitt 125 års jubileum tidligere i oktober. Foto: Siemens

Siemens er i dag en ledende leverandør av teknologiske produkter og løsninger innen elektrifisering, automatisering og digitalisering. Norge har lenge vært i forkant på elektrifisering, blant annet i transportsektoren. Det har også gitt Siemens Norge et fortrinn. 

-Vi har opparbeidet en dyp kompetanse i styring av strøm, både i form av utvikling av kontrollsystemer og programvare. Vårt miljø her i Norge rangeres blant de aller beste i Siemens globalt, og dette gjør at vi har en betydelig innflytelse og blir lyttet til, forteller Klippenberg

Deres kompetanse innen digitalisering og automatisering gjør det mulig for Siemens å bidra til at byggeiere oppnår en forbedret grad av kontroll og optimalisering av bygningenes drift og funksjonalitet, samt at det reduserer energibruken. Klippenberg trekker frem to spennende prosjekter de har bidratt på i det siste: Bygningsautomatisering og energistyring for Den Norske Opera & Ballett og Munch-museet i Oslo.

De senere årene har Siemens styrket sin posisjon innen programvare, og er nå en av de største programvareleverandørene i Europa. -Denne satsingen på programvare er også en vesentlig del av vår innsats for å forbedre elektrifiseringen og tilfredsstille fremtidige behov, påpeker Klippenberg.

Bærekraft

Bærekraft er dypt forankret i Siemens' DNA. I tillegg til å levere mange av de løsningene som skal til for å skape et klimavennlig samfunn, har Siemens også satt ambisiøse mål for egen virksomhet. Allerede i 2014 kunngjorde de sitt mål om å oppnå klimanøytralitet innen 2030. I Norge ønsker de å nå målet allerede i 2025. 

-Siemens globalt har satt sitt mål til 2030, men for oss i Norge ville det være for sent. Dette skyldes at vi har satt i gang tidlig, forklarer Klippenberg

Siemens arbeider også for å påvirke resten av bransjen i en mer bærekraftig retning: -I tillegg til våre interne innsatser, har vi to eksterne initiativer som vi aktivt jobber med, forteller Klippenberg. - Det ene initiativet er at jeg har gått inn i norsk industri som leder for sektoren elektro og energi, og med det satt i gang “Energy Transition Norway”. Det er et prosjekt der vi samarbeider tett med DNV og fokuserer på CO2-utviklingen i Norge frem til 2050. Vi analyserer hvor mye fornybar energi vi trenger og hvordan energiimport og -eksport vil utvikle seg. Dette er av avgjørende betydning for å kartlegge Norges vei mot nullutslipp innen 2050, fortsetter Klippenberg.

Siemens er også en aktiv deltaker i Skift - næringslivets klimaledere, et initiativ som har som mål å fremme bærekraft og klimavennlige løsninger. 

Siemens AS om fremtiden

I en tid med mye uro og usikkerhet, er Klippenberg trygg på at Siemens kommer til å beholde sin posisjon også i fremtiden. -Vi ser lyst på fremtiden da vi leverer det markedet etterspør. Våre utfordringer nå er å organisere oss internt, prioritere de viktigste prosjektene, og sikre tilstrekkelig kompetanse og arbeidskraft. I tillegg investerer Siemens globalt ca 50 milliarder kroner i R&D (Research and Development) hvert eneste år, og det er vi nødt til å gjøre for å komme i front, forteller Klippenberg.

Klippenberg legger også til at Siemens har en vellykket tilnærming til å følge og tilpasse seg megatrender. Han forklarer at selskapet kontinuerlig fokuserer på langsiktige globale trender og justerer deretter deres retning i samsvar med disse trendene. -Grunnen til at Siemens har vært i den store verden i 176 år er fordi vi alltid klarer å fornye oss og være relevante til enhver tid, avslutter han.

En stor takk rettes til Nils Klippenberg for at EFO fikk ta en prat med deg.

Vi ønsker å formidle historiene til våre medlemmer. Er din bedrift involvert i et spennende prosjekt, eller har dere en historie dere ønsker å dele? Ta kontakt med Linn@efo.no.

Siste nyheter

Bli medlem i EFO
Bli medlem
Design og utvikling av M51 Marketing