EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERIEE

Unngå dobbeltfakturering – legg inn ETIM-egenskaper innen 31. mai!

Av:
Last ned PDF
24.3.2020

Fakturering av elnummer skjer som normalt i juli for kunder og august for medlemmer. Beregningsgrunnlaget for alle skjer ved uttrekk fra EFObasen 1. juni. I år som de to siste årene vil alle elnummer som ikke har utfylt minimumskravet om 70 % ETIM-egenskaper faktureres dobbel pris. Det har vært en veldig god utvikling på datakvaliteten i EFObasen de siste årene, og nå er det kun 27% av produktene som ikke oppfyller ETIM-kravet. Er noen av disse produktene deres? Da håper vi dere gjør en innsats for å legge inn alle ETIM-egenskaper i EFObasen. Dere kan sjekke status for egne produkter her.

 

I år er siste året hvor en kan «slippe unna» å legge inn ETIM-data ved å betale dobbel pris. Siden ETIM er en del av obligatorisk grunndata vil det fra 2021 ikke lenger bli akseptert produkter som ikke har ETIM-egenskapene utfylt. Alle må altså få på plass ETIM-egenskapene innen 1.januar. Er egenskapene på plass innen 30.mai unngår man dobbel pris på elnumrene. Det er altså ingen grunn til å vente med å oppdatere produkter med manglende egenskaper.

 

Ofte stilte spørsmål

SPM: Alle egenskapene er ikke relevante for vårt produkt – må de likevel fylles ut?

SVAR: Dette er årsaken til at vi har satt grensen til 70 % - ikke 100 %. Vi ber dere fylle ut alle relevante egenskaper. Er det produkter hvor mange av egenskapene ikke er relevante – gi oss beskjed slik at vi kan følge det opp med ETIM International.

 

SPM: Det finnes ikke ETIM-klasse for noen av våre produkter – må vi likevel betale dobbel pris?

SVAR: NEI, produkter som ikke kan klassifiseres i ETIM er selvfølgelig unntatt dobbeltfakturering. Unntak må imidlertid godkjennes av EFO. Kontakt oss om dere er usikre på om det finnes en ETIM-klasse for deres produkter.

 

SPM: Hva går de ekstra pengene EFO får inn fra dobbeltfakturering til?

SVAR: Pengene går i sin helhet tilbake til EFObasen og arbeidet med å gjøre denne til et enda bedre verktøy for dere.

 

SPM: Hvorfor er dere så strenge?

SVAR: Kravet til gode produktdata øker i alle ledd av verdikjeden. EFObasens store styrke er at informasjonen er lagt inn og kvalitetssikret av dere som er produsenter/importører. Ved å ha god produktinformasjon i EFObasen kan dere svare alle som etterspør informasjon om deres produkter at det finner de i EFObasen. Der ligger alt – kvalitetssikret av dere selv.

 

SPM: Kan man bare legge inn 0 eller «nei» på alle egenskaper og dermed slippe dobbeltfakturering?

SVAR: NEI. Dette ødelegger både for dere selv og for EFObasen som helhet. Det er viktig at dere legger inn korrekte ETIM-egenskaper. EFO har fått et tydelig oppdrag fra styret om styrket validering av data som legges inn i EFObasen. Juks vil bli avdekket.

 

SPM: Vi synes ETIM er vanskelig – er det mulig å få hjelp?

SVAR: Absolutt. EFO kjører EFObaseskole fast den første onsdagen hver måned. Er etterspørselen stor setter vi opp ekstra EFObaseskoler. Her kan dere både få generell innføring i EFObasen og ETIM, itillegg til praktisk hjelp og veiledning til hvordan legge inn ETIM-egenskaper.Påmelding er på hjemmesiden vår.

 

SPM: Vi rekker ikke å oppdatere våre produkter innen fristen 31. mai – er det mulig å få utsatt frist?

SVAR: NEI – fristen 31. mai er absolutt. Dette er tredje året hvor ETIM er obligatorisk – så alle har hatt god tid til å legge inn ETIM-egenskaper. Alle produkter som ikke oppfyller 70% kravet innen 31. mai blir fakturert dobbel pris.

 

SPM: Hva skjer om vi ikke har ETIM-egenskaper på plass innen 1. januar 2021?

SVAR: De produkter som ikke oppfyller kravene til grunndata, inkludert ETIM-egenskaper, innen 1. januar 2021 vil ikke lenger være synlige i EFOBasen (settes til Avvist)

Siste nyheter

Bli medlem i EFO
Bli medlem
Design og utvikling av M51 Marketing